slinger driehoekjes gemaaktVoorbereiding:

  • Versier het huis met de zelfgemaakte slingers. Hiervoor kun je de gratis downloads gebruiken op onze site, zoals de driehoekjesslinger of de rondjesslinger. Zorg voor papieren bekertjes en bordjes en eventueel een high tea plateau.
  • Bak cupcakes. Dat kan of met een kant en klare mix, of  via dit recept.
  • Versier de cupcakes met je kind. Haal ook de boodschappen in huis voor de sandwitches.
  • Print de werkbladen uit. Leg het boek klaar. Zet de aflevering van Koekeloere over het gebit klaar.
  • Zet scharen en lijm klaar
  • Zorg dat er limonade in de koelkast staat
  • Zet de goodiebags klaar
  • Zorg dat de spiegel, tandenborstels en tandpasta klaar staan
  • Leg babykleertjes maat 50/56 klaar
  • Leg een ballon, witte etiketten, schaar en stift klaar

De dag zelf Laat het feestje ongeveer 3 uur duren, dat is lang genoeg.   15 minuten: zorg dat de kleurplaat meisje of jongen op tafel klaar ligt met kleurtjes. Kinderen die binnenkomen kunnen een plekje aan tafel nemen. Zet eventueel naamkaartjes neer, zodat kinderen direct zien waar ze kunnen gaan zitten. Of laat ze zelf kiezen. 15 minuten: Als iedereen binnen is, vraag je of de kinderen weten waarom dit feestje is. Laat ze het zelf vertellen, er komen vast leuke verhalen over het wisselen van tanden los. Vertel ze daarna dat ze eerst lekker mogen gaan eten en drinken, en dat ze daarna ook vanalles gaan leren over het wisselen van tanden, goed poetsen en gezond eten. Geef de kinderen limonade en laat ze een cupcake of sandwich pakken.  15 minuten: lees voor uit het grote Tandenwisselboek. Geef kinderen tussendoor de gelegenheid om te vertellen of stel vragen:

  • waar zijn de tanden bij baby’s die net geboren worden? (die zitten verstopt in het tandvlees)
  • waarom hebben baby’s nog geen tanden? (omdat ze melk drinken)
  • welke tanden komen als eerste door bij een baby? Op welke plek? (meestal de ondertand)
  • hoe heten de tanden die als eerste doorkomen? (melktanden)

Bij pagina 10 kun je een grote spiegel pakken en kinderen hun eigen gebit laten bekijken. Hoeveel tanden hebben ze? Hoeveel kiezen? Bekijk dan pagina 11 van het boek. Hoe heten de tanden uit je mond? Bespreek de termen snijtand, hoektand en kiezen. Bespreek waar ze voor zijn.

15 minuten: waarschijnlijk worden de kinderen nu wat wiebelig, dus gaan ze even zelf aan de slag. Schenk ze eventueel nog wat limonade in en laat ze nog wat eten. Deel het werkblad “hoe heet deze tand? uit. Geef alle kinderen een potlood en laat ze in de rondjes invullen hoe elke tand heet. Als de kinderen nog niet kunnen schrijven, kun je ze daarbij helpen. Vul het dan samen in en houdt de woordkaartjes omhoog, zodat ze de letters eventueel kunnen naschrijven. Eventueel kunnen ze na afloop hun eigen blad controleren met het uitgeprinte vel met het blijvende gebit.

Er is nu 1 uur voorbij.

15 minuten: zorg dat er babykleertjes klaarliggen. Echt hele kleintjes, maatje 50 of 56. Vraag aan de kinderen wat het is. Wie draagt dit? Pas jij het nog steeds? En hoe komt dat? (omdat ze gegroeid zijn). Vraag aan de kinderen of je melktanden ook meegroeien of niet? (niet) Laat ze zien hoe het gaat met de ballon-proef. -blaas een ballon voor de helft op. Maak het dicht met een elastiekje. Teken met stift ogen, een neus en een mond. Plak op de mond witte tanden, geknipt uit een velletje met witte etiketten. Tien boven en tien onder. Blaas dan de ballon verder. Wat gebeurt er met de tanden? (er komt ruimte tussen). Vertel de kinderen dat het in je mond ook zo gaat. Je hoofd groeit door, maar je tanden niet en dus komt er ruimte tussen je tanden. Daarom ga je rond je 6e jaar wisselen!

15 minuten: Laat bladzijde 15 uit het boek zien, doe de klepjes omhoog en vertel de kinderen dat je grote mensen tanden al verstopt zitten in je tandvlees. Laat vervolgens bladzijde 16 zien, over hoe het komt dat je tanden los gaan zitten (de wortel lost op en de nieuwe tand drukte tegen de oude tand, waardoor deze los komt te zitten en er uit valt). Vraag kinderen nu naar hun eigen ervaring. Heb jij al losse tanden? Heb jij al tanden er uit? Hoe ging dat? Waar viel je tand er uit? Wat heb je er mee gedaan? Laat een paar kinderen de tand op bladzijde 17 trekken door aan het touwtje te trekken.

15 minuten: De kinderen hebben nu al heel lang geluisterd, tijd voor even rust. Zet de aflevering van Koekeloere over het gebit aan en laat ze kijken. (via de laptop)  

15 minuten: buiten spelen Laat de kinderen na het tv kijken even uitrazen buiten. Dat is gezond en daarna kunnen ze weer goed stil zitten en luisteren. In de tussentijd heb jij de tijd om alles klaar te zetten voor de volgende activiteit.

Er is nu 2 uur voorbij 

15 minuten: vertel aan de hand van pagina 19 uit het boek wat kinderen in verschillende landen met hun melktanden doen. Wat doen ze zelf met hun tanden? De meeste kinderen zullen ‘m onder hun kussen leggen voor de tandenfee of in een doosje bewaren. Let op: er zijn ook kinderen die hun tand zijn kwijtgeraakt. Bijvoorbeeld omdat ze ‘m per ongeluk hebben doorgeslikt! Vertel deze kinderen dat ze hun volgende tand vast wel kunnen bewaren.

15 minuten: Dan gaan de kinderen knutselen. Ze kunnen een tandendoosje maken met het werkblad. Laat ze het doosje eerst versieren met verf, papier, glitter, enz. Daarna knippen ze het uit en plakken de plakranden op elkaar. Voor kinderen die al een tandendoosje hebben kun je ook een andere knutsel klaar leggen. Zij kunnen bijvoorbeeld het plaktanden-werkblad jongen of meisje maken. Laat ze de tanden van het werkblad uitknippen, zodat ze precies 10 tanden hebben. Daarna moeten ze deze op de juiste plek opplakken. Bespreek na afloop of ze het goed hebben gedaan, zodat alle kinderen het geleerde meteen nog eens herhalen. Benoem ook weer de snijtanden, hoektanden en kiezen.

15 minuten: Lees verder in het boek op pagina 20 en 21. Vertel waar tanden van gemaakt zijn en hoe je gaatjes kunt krijgen. Leg uit dat het belangrijk is om goed te poetsen. Minstens 2 x per dag en dan 2 minuten. Een elektrische tandenborstel is beter dan een gewone. Gebruik de poetskaart (jongen of meisje) en de spiegel om uit te leggen hoe je goed kunt poetsen. Geef kinderen een tandenborstel en tandpasta en laat ze oefenen met poetsen voor de spiegel. Bijvoorbeeld per tweetal. Zo gaan ze straks ook weer met schone tandjes naar huis!

15 minuten: Sluit het feestje af. Deel de goodiebag uit. Laat kinderen kijken wat er in zit en leg uit wat alles is. Daarna kun je nog wat vragen stellen over de informatie die ze gekregen hebben. Weten ze nog waar tanden van gemaakt zijn? En waarom je gaat wisselen? Hoe oud ben je ongeveer als je met wisselen begint? En wanneer is het klaar? Hoe vaak mag je iets eten op een dag? (7 x) Kun je beter iets snoepen vlak na de maaltijd, of een uur later? Hoe komt dat? Hoe lang lang moet je poetsen? En hoe vaak per dag? Is cola goed voor je tanden? Wat kun je het beste drinken? Enz.

Inhoud goodiebag (binnenkort verkrijgbaar): tandenpoetskaart, zandloper die 2 minuten aangeeft, 2 tabletjes om te kijken of je goed gepoetst hebt, kleurplaat, tandenborstel, tandpasta, tandendoosje, stempeltje kies, stempelkussentje, button, tandarts spiegeltje, mondkapje, foldermateriaal.